آجر نسوز صنعتی و ویژگی‌های آن
نوشته شده توسط : رها حامی

 

 

آجر نسوز صنعتی یا همان آجر مقاوم  در برابر حرارت که در بازار جهانی به اسم Industrial refractory brick یا همان آجر آتش گیر شناخته می شود یک نوع آجر تخصصی است که  که در کوره های صنعتی و سنتی کاربرد دارد، چون بیشتر در محیط هایی با دمای بالا مانند اجاق ها مورد استفاده قرار می گیرد به همین دلیل با نام آجر آتش گیر شناخته می شود. قابل ذکر است که اکثر شرکت ها و کارخانه های تولید کننده آجر حرارتی در ابعاد های مختلفی مانند آجرهای تخت، دهنه، گوه ای، کونیک(کمانی) ایزوها و آجرهای گرد یا زیر بوته به همراه سبک های متفاوت و اشکال مختلف تولید می کنند.

انواع آجر صنعتی

آجر صنعتی محراب

به طور کلی آجرهای صنعتی به چهار دسته تقسیم بندی می شود:

  1. آجر صنعتی شاموت
  2. آجرهای صنعتی آلومینایی
  3. آجر عایق سبک
  4. آجر منیزیتی

مهم ترین و پرفروش ترین نوع این آجرها، شاموت و آلومینایی می باشد که تفاوت های این دو در میزان و درصد آلما و خاک معدنی است. آجرهای نسوز صنعتی شاموت از خاک معدنی تهیه و تولید می شود و آلما به کار رفته در آن ها ( به طور طبیعی) معادل 42 درصد است که در بازارهای داخلی و خارجی آجر کوره به آن ها آجر نسوز شاموتی می گویند.

آجر شاموتی:

آجر نسوز صنعتی کاربردهای بسیاری دارد و انواع مختلفی از آن وجود دارد. مواد اصلی تشکیل دهنده این نوع آجر ترکیبی از چند نوع ماده معدنی، اکسیدهای سیلیس و آلومین اشاره کرد که میزان سیلیکا در ترکیب حدود 70 الی 40 درصد و میزان آلومنیا حدود 20 الی 50 درصد متغیر می باشد. همچنین برخی دیگر از موادهای تشکیل دهنده این آجرها می توان به اکسید آهن، اکسید تیتانیم، اکسید سدیم و اکسید پتاسیم اشاره نمود، همچنین درصد سیلیس آن قالب بر آلما می باشد و باید بدانید که هرچه سیلیس در آجر بیشتر باشد، آجر نسبت به شوک مقاوم تر خواهد بود.

آجر آلومینایی:

این یکی از انواه آجرهای نسوز است که در بافت خوددرصد بالایی از آلومینا دارد. ترکیبات این نوع آجر مانند آجر شاموتی از ترکیبات آلومینا و سیلیکا تشکیل شده، به طوری که میزان آلومین آن از آجر شاموتی تا حدود 85 درصد بیشتر است. دیر گدازی این نوع آجرها از آجرهای شاموتی بالاتر است که با افزایش درصد آلومینا این خاصیت بهبود پیدا خواهد کرد.

نکته ای که در مورد این آجرها بسیار مهم است و باید به آن اشاره کرد این است که آجرهای آلومینایی یا آجر آلما از سنگ بوکسیت اضافه می کنند و این ترکیب برای آن است که درجه تحمل حرارت آجر را با اضافه کردن آلما به آجر اضافه خواهند کرد و تا حدود 85 درصد برسانند که بتوان در کوره های ذوب که نیاز به تحمل بالایی دارند استفاده کرد.

ویژگی‌های آجر صنعتی نسوز

آجر صنعتی محراب 2

ویژگی اصلی آجرهای صنعتی تحمل دمای بسیار بالای آن ها بدون هیچگونه خرابی یا ذوب شدن است. همچنین یکی دیگر از ویژگی های بسیار بارز این آجرها، داشتن هدایت حرارتی کم می باشد که همین ویژگی در راستای تامین امنیت و کارآمدی بالاتر طراحی و اجرا شده است.

علاوه بر موارد گفته شده، این نوع آجرها می توانند در برابر ضربه اشیاء و محیط هایی با دمای بالا مقاوم باشند و همچنین می توانند در مقابل انفجارهای کوچککه  در فرآیند گرمایش اتفاق می افتد، بهترینعملکرد را داشته باشند.

 

منبع: آجر صنعتی نما

 




:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: